Audyt Strony Internetowej
Zaktualizowano: 12 mar 2020
Audyt strony internetowej jest jednym z pierwszych etapów współpracy z naszą firmą. Dobrze zbudowana strona internetowa pozwala nie tylko ponieść wizerunek organizacji, lecz także zwiększyć efektywność całej obecności w Internecie. Co ciekawe, jakość strony docelowej jest brana pod uwagę nawet przypadku płatnych działań reklamowych. Zarówno Google, jak i Facebook, czy Linkedin biorą pod uwagę jakość witryny, do której odsyłają reklamy. W efekcie, dobra strona internetowa obniżyć koszty promocji na tych platformach.
Na czym skupiamy się audycie przygotowywanym dla naszych klientów?

Dane dot. szybkości działania strony
Zawsze pierwszym krokiem w analizie witryny klienta jest sprawdzenie szybkości jej działania. Posługując się narzędziem Page Speed Insights (narzędzie Google) weryfikujemy tę kwestię przypisując witrynie oraz jej wersji mobilnej wynik mierzony w skali od 0 do 100. Dodatkowo określa błędy w budowie witryny, oraz sugestie zmian, które mogą poprawić osiągany wynik.
Ważnym aspektem dot. szybkości działania witryny jest oddzielenie pełnej wersji witryny, od jej wersji mobilnej. Obecnie spora część ruchu internetowego (szczególnie w przypadku stron internetowych z młodą grupą docelową) odbywa się z urządzeń mobilnych, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę.
Struktura strony internetowej
Ta sekcja pozwala zrozumieć nam funkcjonalność działania strony internetowej oraz określić podstawowej jej cechy, które mogą mieć znaczenie w przypadku uruchomienia promocji. Pytania na które staramy się odpowiedzieć to:
- Czy strona zawiera certyfikat SSL? Certyfikat pozwalający osiągnąć status strony „bezpiecznej”, który pozwala uniknąć sytuacji niewyświetlania strony w niektórych przeglądarkach, oraz zwiększa jakość strony docelowej określany przez Google.
- Czy każda z sekcji jest aktualna/działa poprawnie?
- Czy zestaw sekcji/zakładek jest zrozumiały dla nowego użytkownika?
- Czy łatwo znaleźć to do czego strona faktycznie służy, tj. zakup produktu/wsparcie projektu/ przycisk do aplikacji na studia?
- Czy struktura strony pozwala na uruchomienie sprecyzowanej kampanii remarketingowej?
Konfiguracja strony internetowej
W tej sekcji skupiamy się na narzędziach zewnętrznych zainstalowanych na stronie, które pozwolą w codziennym jej użytkowaniu, oraz efektywny, budowaniu obecności w Internecie. Narzędzia, na które zwracamy szczególną uwagę, to:
Google Tag Manager –narzędzie, które pozwala w łatwy sposób instalować dodatki na stronie bez ingerencji w jej kod. Jednym przykładem zastosowania wtyczki jest śledzenie konwersji prowadzonej reklamy, możemy dowiedzieć się, ile użytkowników faktycznie wykonało określoną czynność na naszej stronie (np. zapisało się do newslettera), po kliknięciu w naszą reklamę.
Google Analytics – narzędzie pozwalające na analizę zachowań użytkowników witryny. Dzięki Google Analytics możemy dowiedzieć się, ile użytkowników odwiedza naszą stronę, jakie zakładki naszej strony są najczęściej odwiedzane, jaki jest średni czas spędzony na stronie, jaka grupa użytkowników odwiedza naszą witrynę (dane demograficzne, dane geograficzne).
Tag remarketingowy Google – tag pozwalający na budowanie grupy docelowej kampanii marketingowej z użytkowników odwiedzających stronę internetową, lub konkretne jej zakładki, np. odwiedzający stronę konkretnego produktu w ciągu ostatnich 30 dni.
Facebook Piksel – narzędzie pozwalające na budowanie grupy docelowej kampanii marketingowej z użytkowników odwiedzających stronę internetową, lub konkretne jej zakładki, np. odwiedzający stronę konkretnego produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Dodatkowo piksel pozwala na śledzenie konwersji naszej reklamy, możemy dowiedzieć się, ile użytkowników faktycznie wykonało określoną czynność na naszej stronie (np. zapisało się do newslettera), po kliknięciu w naszą reklamę. Śledzenie tego typu zdarzeń oraz konfigurowanie reklamy pod maksymalizację ich ilości może znacznie obniżyć koszty prowadzonej kampanii reklamowej na Facebooku, oraz Instagramie.
Media społecznościowe
W sekcji poświęconej mediom społecznościowym skupiamy się na integracji oraz spójności witryny z prowadzonymi przez organizację profilami na mediach społecznościowych.
Czy strona prowadzi do mediów społecznościowych?
Czy strona jest sprzężona z mediami społecznościowymi? Poprzez skorzystanie z wtyczek umożliwiających automatyczne repostowanie treści publikowanych np. na Facebooku możemy stale aktualizować naszą stronę, co pozwoli uniknąć efektu przestarzałej strony internetowej oraz podniesie wynik jakości witryny nadawany przez Google.
Wersje językowe
Zdecydowana część naszych klientów to organizacje działające jednocześnie na kilku rynkach. Co za tym idzie, szczególne znaczenie mają wersje językowe oraz dostosowanie strony do korzystania z jej funkcjonalności w kilku językach.
Czy strona ma dodatkowe wersje językowe?
Czy łatwo znaleźć przycisk do zmiany wersji językowej?
Czy cała treść, oraz struktura strony tłumaczą się po zmianie wersji językowej?
Analiza użytkowników
W sytuacji, gdy klient posiada już zainstalowany Google Analytics, lub inne narzędzie udostępniające statystyki strony, przygotowujemy dokładną analizę użytkowników, odpowiadając na pytania:
-Jakie są najpopularniejsze źródła pozyskania użytkowników?
- Współczynnik odrzuceń. Co można zrobić, żeby go zmienić? Jeśli jest wysoki i mamy sporo użytkowników to może to zależeć od generowanego ruchu – gdy pozyskujemy sporo użytkowników, ale nie są oni faktycznie zainteresowani naszą działalnością. Jeśli użytkownicy, których pozyskujemy są wewnątrz naszej grupy docelowej, najprawdopodobniej jest to wina funkcjonowania strony internetowej.
- Czas trwania sesji. Kolejna metryka obrazująca poziom zainteresowania użytkowników.
- Trend – czy liczba pozyskiwanych użytkowników wzrasta? Czy widać trend w których miesiącach najwięcej pozyskujemy użytkowników?
- Użytkownicy według pory dnia – czy możemy zaobserwować większą aktywność naszych użytkowników w ciągu określonych godzin? Czy nasza pozostała działalność, np. publikowanie treści na mediach społecznościowych odpowiada tym godzinom?
- Dane geograficzne – z jakich lokalizacji mamy najwięcej użytkowników? Czy odpowiadamy na ich zapotrzebowania, np. poprzez dodanie nowej wersji językowej?
- Dane demograficzne – jakiej płci są nasi użytkownicy, jaki jest ich wiek?
- Sesje według urządzeń – z jakich urządzeń nasi użytkownicy przeglądają stronę? Czy odpowiadamy na ich zapotrzebowania – mamy funkcjonalną wersję mobilną/responsywną?
- Które strony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników – jak możemy to wykorzystać?
- Jakie są zainteresowania naszych użytkowników? Co nam to mówi o sposobie ich pozyskiwania?
- Jaka jest częstotliwość wizyt? Co możemy zrobić, żeby ją zwiększyć?
Znalezienie odpowiedzi na pytania powyżej, pozwala nie tylko określić prawidłowość funkcjonowania strony internetowej, czy przedstawić statystyki przez nią osiągane. Audyt pozwala nam na zrozumienie obecnej sytuacji naszego klienta oraz łatwiejsze wyznaczenie celów naszej współpracy. Dzięki tak przygotowanemu audytowi osiągamy spójny, oraz dopracowany efekt całościowej obecności w Internecie.

Jeśli jesteś zainteresowany przygotowaniem audytu Twojej witryny, skontaktuj się z nami