top of page

Budowanie Marki Online – Kompletny Przewodnik

Zaktualizowano: 23 wrz 2021


Dynamiczny rozwój technologii i innowacji online spowodował rewolucję w dziedzinie małych firm i NGO. Producenci, freelancerzy, przedsiębiorcy, detaliści, wszelkiego rodzaju graficy i osoby kreatywne mogą teraz cieszyć się niespotykaną swobodą jako właściciele małych firm. Dzięki nowym rozwiązaniom, możesz stworzyć stronę internetową i zbudować obecność w Internecie, znaleźć niszowe rynki, na których można się rozwijać, i odkryć nowe możliwości monetyzacji. Ale czy mali przedsiębiorcy mogą się ugruntować jako „marki”, tak jak robią to duże firmy od dziesięcioleci?

Jednym z kluczowych rezultatów rewolucji online dla firm jest demokratyzacja marki. Nie jest to już wyłącznie korzyść „dużych ryb”, które z łatwością mogą przeznaczyć duże części budżetu na budowanie marki. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, firmy i organizacje z różnych branż i na różną skalę mogą wiele osiągnąć dzięki rozwojowi marki.

Ten szczegółowy artykuł na temat budowania marki online jest zalecany wszystkim właścicielom małych firm i samozatrudnionym profesjonalistom, którzy chcą, aby ich firma wykorzystała swój potencjał. To twój pierwszy krok w kierunku ustanowienia firmy jako profesjonalnej marki. Sprawdź trzy podstawowe elementy, które powinieneś zdefiniować budując markę:

01 Znajdź swoją markę

Aby skutecznie zbudować markę, najpierw musisz znać ją na wylot. Zacznij od zdefiniowania podstawowych wartości i jakości Twojej marki i pozwól im kierować każdym krokiem w strategii rozwoju marki, którą omówimy w tym artykule.

Rozważ następujące elementy, które składają się na tożsamość Twojej marki:

Kto jest waszym odbiorcą docelowym?

Każda transakcja biznesowa jest dialogiem. Jeśli chcesz, aby rozmowa przebiegła dobrze, musisz wysłuchać partnera i go zrozumieć. Docelowi odbiorcy są głównym partnerem Twojej firmy. Im więcej wiesz o swoich odbiorcach, tym lepiej rozmawiasz z nimi. Oto kilka pytań, na które chcesz odpowiedzieć:

Dane demograficzne: grupa wiekowa odbiorców, płeć, profil edukacyjny, lokalizacja.

Co robią ze swoim czasem?

Co je napędza?

Jakie są ich ulubione marki? Lub ikony kultury?

Co lubią robić online?

Na jakich platformach są aktywni?

Co możesz im zaoferować?

Jak wpłynie na nich interakcja z Twoją marką?

Jaka jest historia Twojej marki?

Marki, które odniosły sukces, nie powstają znikąd. Wyłaniają się z pewnego wyzwania, napędzanego unikalną wizją i dążeniem do dzielenia się czymś ze światem. To historia Twojej marki - motywacja, która zapoczątkowała to wszystko, kręgosłup całej Twojej działalności biznesowej. Gdy udostępnisz go docelowym odbiorcom, zaprosisz ich do wzięcia udziału w podróży.

Wartości, które chcesz przekazać w strategii marki, są pochodnymi historii marki. Kadrowanie historii pomaga wyrazić w mocniejszy sposób cechy, które sprawiają, że marka jest tym, czym jest. Pozwala postrzegać zaangażowanie w markę jako część tej historii, a nie tylko jako transakcję lub kliknięcie linku.

Jednym świetnym przykładem opowiadania historii w brandingu jest wykorzystanie przez Airbnb obrazów na ich stronie głównej. Te obrazy przedstawiają wymiany społeczne, rodzinną zabawę i odkrycia nowych środowisk. Pokazują, że wartością dodaną korzystania z platformy Airbnb jest tworzenie unikalnych doświadczeń, a dzięki temu zapraszają potencjalnych użytkowników do wyobrażenia siebie w ramach tej historii.

Jaka jest osobowość Twojej marki?

Zanim sieć stała się kluczową areną dla biznesu, marki mogły funkcjonować jako jednowymiarowa abstrakcja i nadal odnosić sukcesy. Internet zmienił zasady gry, powodując, że marki musiały być czymś więcej niż tylko nazwami i logo. Aby osiągnąć maksymalną relatywność, Twoja marka musi rozwinąć własną osobowość.

Spróbuj wyobrazić sobie swoją markę jako rzeczywistą osobę: jakie są jej nawyki, marzenia, wyczucie stylu, ton głosu? Kim są jej przyjaciele i co robią dla zabawy? Te cechy pomogą Ci scharakteryzować osobowość marki i pomogą w budowaniu publicznego wizerunku.

Jedną z marek, która jest wyjątkowo niesamowita w wyrażaniu swojej osobowości jest Old Spice. Wejdź na ich stronę na Facebooku, aby dowiedzieć się więcej o ich osobowości.

02. Zdefiniuj wygląd swojej marki

Po opanowaniu tożsamości marki możesz przejść do bardziej praktycznych i technicznych aspektów budowania marki swojej firmy. Pierwszym z nich jest pytanie o wygląd Twojej marki - wizualny wyraz historii i osobowości marki. Podzielmy to na szczegóły:

Definiowanie ogólnego stylu

Podobnie jak w modzie, marki można również podzielić na różne style. Twój projekt marki może być minimalistyczny, nautyczny, techniczny lub elegancki; może czerpać wpływy z pop-artu, dziennikarstwa drukowanego, ręcznie rysowanych ilustracji lub geometrii; może wybrać dziecinną prostotę, elegancką elegancję, holistyczną atmosferę lub klasyczne bogactwo.

Kluczową kwestią jest wybór stylu, który odpowiada tożsamości marki, którą masz na myśli. Na przykład wyrafinowany czarno-biały wygląd nie jest najlepszym wyborem dla Twojej młodzieńczej i grungowej marki specjalizujących się w niestandardowych deskorolkach.

Wybór kolorów marki

Wiemy, że wybór Twoich ulubionych kolorów wydaje się kuszące, ale ta decyzja powinna być świadoma. Kolory mają ogromne znaczenie dla rozwoju marki. Dosłownie nie można myśleć o Coca-Coli oddzielnie od koloru czerwonego ani wizualizować Facebooka w niczym innym niż jego charakterystycznym niebieskim kolorze. Powiązania te nie są losowe; są wynikiem bardzo udanego brandingu.

Aby móc dokonać pewnego wyboru kolorów marki, zacznij od zapoznania się z teorią kolorów, aby zrozumieć, jak działają kolory, które kombinacje są absolutnie wspaniałe, a których chcesz unikać. Następnie zapoznaj się z tym przewodnikiem, aby wybrać idealny schemat kolorów dla skutecznej obecności online.

Tworzenie zwycięskiego logo

Logo to najlepsze narzędzie do brandingu. Marki odnoszące największe sukcesy na świecie można rozpoznać tylko po ich logo, które pokazuje, jak jest ono ważne dla rdzenia marki. Twoje logo może nie być kolejnym Nike Swoosh, ale mimo to odgrywa ogromną rolę w kształtowaniu relacji między tobą a grupą docelową.

Cechy mocnego logo to:

Jest szybko kojarzone. Jedna ogólna zasada branżowa mówi, że ludzie powinni wiedzieć, o czym jest Twoja marka, patrząc tylko na twoje logo.

Wygląda świetnie bez względu na to, gdzie go umieścisz - w nagłówku witryny, obrazie profilu na Facebooku lub wizytówkach.

Jest to zwięzłe i skrócone wizualne przedstawienie tożsamości Twojej marki.


Znalezienie odpowiednich czcionek


Wierzcie lub nie, wybór czcionek jest głównym czynnikiem tego, jak ludzie oceniają Twoją markę. Różne czcionki mogą wzbudzać różne emocje i przekazywać różne wiadomości, a na pewno nie chcesz wysyłać niewłaściwych, jeśli chodzi o rozwój marki.



03. Ustaw ton swojej marki

Docelowi odbiorcy widzą nie tylko Twoją markę. Wchodzą także w interakcje tekstowo i słownie. Wygląd ma kluczowe znaczenie w przekazywaniu tożsamości marki, ale to ton marki aktywnie determinuje sposób, w jaki ludzie się z nią angażują. Oto jak to działa:

Stworzenie najlepszej marki

Co jest w nazwie? Wszystko. Jeśli logo zawiera całą tożsamość marki w jednym obrazie, nazwa marki powinna zrobić to samo w 1-3 słowach. Dobra marka jest nie tylko imponująca i wciągająca. Musi też być funkcjonalna: łatwa do przeliterowania, brzmi chwytliwo, a nazwa domeny jest nadal dostępna do zakupu (w przeciwnym razie, jak ludzie powinni cię znaleźć w Internecie?).

Sugerujemy, abyś przygotował długą listę nazw, które pojawiają się w twojej głowie i stopniowo ją zawężał. Aby uzyskać inspirację, sprawdź te niesamowite historie za nazwami sześciu znanych marek.

Po uzyskaniu nazwy marki zacznij pracę nad sloganem. Slogan (lub hasło marki) to bardzo krótkie zdanie, które uzupełnia Twoją markę. Razem zapewniają pełną esencję Twojej marki. Te przykłady dokładnie wyjaśniają, o co chodzi:

Grycan: Lody od pokoleń

Biedronka: Codziennie niskie ceny

Apart: Z miłości do piękna

Budowanie słownictwa marki

Każda marka ma słownictwo. Ta pula słów kluczowych działa jak kody, które pomagają określić, kim jesteś, co reprezentujesz i co oferujesz. Budowanie tego słownictwa nie powinno być trudne, zwłaszcza po zdefiniowaniu tożsamości marki.

Jeśli na przykład brandujesz swoje usługi jako osobisty trener, twoja tożsamość marki pomoże ci zidentyfikować takie słowa jak zdrowie, wzmocnienie, wyniki, aktywność, fitness, siła, wytrzymałość, cele, koncentracja i inne. To słownictwo będzie Twoim zestawem narzędzi, dostępnym dla każdego rodzaju akcji i interakcji - postów na blogu, reklam online, tweetów, prywatnych e-maili z klientami itp.

Angażowanie się z odbiorcami

Zbudowanie marki Twojej firmy wymaga więcej niż zaprojektowania logo, stworzenia strony internetowej i samodzielnej reklamy. Niektóre z najważniejszych elementów brandingu mają miejsce w codziennej działalności związanej z angażowaniem odbiorców docelowych.

Regularne zaangażowanie obejmuje posty w mediach społecznościowych, biuletyny i marketing e-mailowy, odpowiadanie na pytania i pomoc w rozwiązywaniu problemów, monitorowanie reputacji marki w witrynach rankingowych i nie tylko. Aby zwiększyć wpływ swojego zaangażowania, należy wziąć pod uwagę dwa punkty:

Jaki masz ton głosu? Czy uważasz, że publiczność lepiej zareaguje na ton profesjonalny lub kolokwialny? Pamiętaj: zbyt wiele emotikonów może zaszkodzić reputacji Twojej marki.

Gdzie powinieneś się zaangażować? Nie każda marka potrzebuje na przykład konta na Pinterest. W zależności od grupy docelowej możesz położyć większy nacisk tylko na niektóre platformy.

Podsumowując: tożsamość marki, wygląd i ton są trzema niezbędnymi elementami udanego rozwoju marki. Zanim zaczniesz budować markę dla swojej firmy, zapamiętaj następującą zasadę:

Nie pozuj:tożsamość Twojej marki powinna być prawdziwa, a nie przesadna. Nie oznacza to, że musisz wszystko upraszczać. Nadal możesz być zabawny, jeśli jest to rodzaj tożsamości, która jest naturalna w rdzeniu Twojej marki. Chodzi o to, aby trzymać się prawdziwej tożsamości marki i nie udawać.

Zachowaj spójność:w brandingu chodzi o spójność. Nie możesz używać wielu logo jeśli nie chcesz wprowadzać w błąd odbiorców. Dobrze jest dostosować się do różnych platform (ludzie rozmawiają inaczej na Facebooku i Twitterze, a chcesz, aby Twoja marka naturalnie pasowała do dyskusji), ale rób to w sposób, który odpowiada, a nie jest sprzeczny, z ogólną strategią marki.

Pamiętaj o szerszym obrazie: budowanie marki jest środkiem do celu. To nie jest powód, dla którego zdecydowałeś się założyć firmę lub założyć organizację. Koncentruj się na swoich ostatecznych celach i upewnij się, że wysiłki związane z budowaniem marki pomogą Ci je osiągnąć.


Chcesz skorzystać z bezpłatnego audytu strony internetowej/ mediów społecznościowych/ bezpieczeństwa? Wyślij maila na biuro@web-up.pl


Artykuł został stworzony we współpracy